Przed nami kolejne z wykładów w ramach działania "PO SĄSIEDZKU":
Tytuł wykładu: Struktura właściwości magnetyczne i magnetoelektryczne wybranych materiałów multiferroicznych
Prowadzący: dr Tomasz Pikula, Politechnika Lubelska
Termin: 14.06.2024r. godz. 10.30-12.45, sala P.20(426)
Kierunek studiów dla którego wykład zostanie wygłoszony: Inżynieria Medyczna
Opiekun stażu: dr hab. Levan Chotorlischwili prof. PRz
Streszczenie
Multiferroiki to wąska grupa materiałów charakteryzująca się jednoczesnym występowaniem dwóch uporządkowań typu ferro- w jednej fazie krystalicznej. Typowym przykładem takiego materiału jest żelazian bizmutu (BiFeO3), który w temperaturze pokojowej jest antyferromagnetykiem oraz wykazuje właściwości ferroelektryczne.
Niniejszy wykład będzie poświęcony syntezie i wybranym właściwościom fizycznym materiałów opartych na BiFeO3. Po ogólnym wstępie obejmującym klasyfikację materiałów ze względu na ich właściwości magnetyczne i elektryczne omówione zostaną przykładowe wyniki badań dotyczących właściwości BiFeO3. W szczególności zaprezentowany i omówiony zostanie układ pomiarowy umożliwiający pomiar współczynnika sprzężenia magnetoelektrycznego a także potencjalne zastosowania materiałów multiferroicznych.
Prowadzący: dr hab. inż. Grzegorz Koszałka, prof. PL
Data i miejsce: środa 19 czerwca 2024 g. 12.15, budynek L29, sala 359
Tytuł: Modelowanie uszczelnienia pierścieniowego i wykorzystanie modelu do
doskonalenia konstrukcji układu tłok-pierścienie-cylinder silnika
spalinowego
Treść wykładu obejmie:
‒ sposoby modelowania procesów kluczowych z punktu widzenia
działania układu TPC, w tym przepływu gazu, wzajemnych przemieszczeń
i odkształceń elementów wchodzących w skład układu, tarcia i
smarowania,
‒ prezentacja własnego modelu uszczelnienia pierścieniowego,
‒ przykład wykorzystania modelu do doskonalenia konstrukcji układu
TPC,
‒ przykład wykorzystania modelu do oceny wpływu zużycia elementów
tego układu na jego działanie,
‒ przykład wykorzystanie modelu do oceny wpływu procesu spalania na
działanie uszczelnienia – omówiony zostanie wpływ spalania
niskotemperaturowego na straty energii związane z przedmuchami spalin i
tarciem pierścieni o cylinder.